Posiadasz już konto?

Maluch na piątkę, czyli 10 zabaw dla pięciolatka

Pięcioletnie dziecko coraz mniej przypomina nieporadnego malucha wymagającego naszej pomocy i stałej opieki. Staje się coraz bardziej samodzielne, a jego rozwój motoryczny i intelektualny postępuje w zawrotnym tempie. Potrafi już wykonać większość codziennych czynności – samodzielnie się ubrać, skorzystać z łazienki, zjeść czy posprzątać po sobie. Swobodnie się komunikuje i posługuje słowem mówionym, tworząc kilkuzdaniowe wyrazy. To chodzący wulkan energii, dlatego też wskazane są zajęcia na dużej przestrzeni i świeżym powietrzu, które pozwolą mu na „wybieganie się”. U dziecka w tym wieku włącza się również syndrom dociekliwego obserwatora, który chce jak najwięcej dowiedzieć się o otaczającym go świecie. Zadaje mnóstwo pytań i dokładnie ogląda przedmioty dookoła. Wzmożone zainteresowanie można wykorzystać podczas codziennych zabaw do celów edukacyjnych.

Głoskowanie

Sprawne czytanie to podstawowa umiejętność, którą dziecko będzie kształcić podczas nauki w szkole. Okres przedszkolny jest natomiast czasem, kiedy malucha przygotowywać należy do późniejszego nauczania. Wykorzystać można do tego zabawę edukacją w literowanie. Na kartce wypisujemy drukowanymi literami nazwę jakiegoś przedmiotu, a zadaniem dziecka będzie wskazanie kolejnych liter i głośne przeliterowanie każdego wyrazu, tak by wyraźnie wypowiedzieć i oddzielić każdą głoskę. Nie powinniśmy jednak uczyć głoskować wyrazów, które różnią się zapisem od wymowy, ponieważ dziecko może mieć w szkole problemy z pisownią.

Zgaduj zgadula

Ciekawski pięciolatek uwielbia różnego rodzaju zagadki, w których wykazać może się swoimi umiejętnościami. Wybierzmy sobie przedmiot znajdujący się w pomieszczeniu, w którym przebywamy i opisujmy go bez podawania jego nazwy (jego kolor, kształt, właściwości, przeznaczenie itp.) Zadaniem dziecka będzie odgadnąć o jakiej rzeczy mówimy. Jeśli maluch będzie miał problem z odgadnięciem możemy również podać literkę, na którą zaczyna się jego nazwa. Na koniec wybierzmy coś, co będzie stanowiło nagrodę np. cukierek lub owoc.

Kawałek do kawałeczka

Układanie puzzli to zabawa, która towarzyszyć będzie naszemu dziecku od najmłodszych lat przynajmniej do wieku nastoletniego. Różnić będzie się jedynie stopniem trudności obrazka. Pierwsze próby dopasowywania puzzli najlepiej podjąć na dosyć dużych elementach i wyraźnej zawartości. Dla ułatwienia wszystkie kawałki odwróćmy kolorową stroną do góry, a obok połóżmy pudełko przedstawiające cały obrazek. Tego typu zabawy trenują spostrzegawczość, a także umiejętność analitycznego myślenia.

Kolorowe szlaczki

Pięcioletnie maluchy chętnie rysują lub kolorują różnego rodzaju obrazki. Ich ruchy nie są jeszcze jednak doskonale precyzyjne, a takie umiejętności potrzebne są w szkole podstawowej podczas pisania. Zdobywanie tych kompetencji jest procesem długofalowym, który warto rozpocząć już teraz np. poprzez rysowanie kolorowych szlaczków. Na początku posłużyć się można gotowymi wzorami, które dziecko będzie jedynie poprawiać, natomiast w dalszych krokach możemy zachęcać naszą pociechę do samodzielnego tworzenia znaczków. Ćwiczymy w ten sposób precyzję ruchów oraz umiejętność odwzorowywania linii, łuków i pętelek, czyli elementów potrzebnych przy pisaniu liter.

Wycinankowy ślimak

Przedszkolak doskonale radzi sobie z zadaniami manualnymi, umie już również posługiwać się nożyczkami. Do tej zabawy potrzebny będzie jedynie kolorowy papier, nożyczki oraz kredki lub flamaster. Zadaniem będzie wycięcie jak najdłuższego ślimaka (serpentyny) składającego się z jednego kawałka. Na koniec możemy namalować mu oczy i pomalować w ciekawe wzorki. Pamiętajmy jednak, by tego typu czynności zawsze wykonywać pod okiem dorosłych.

Matematyczne kamyczki

Myślenie matematyczne dzieci w wieku pięciu lat jest już całkiem dobre. Potrafią swobodnie policzyć do pięciu, a czasami nawet 10, wskazać, który zbiór jest większy oraz ile przedmiotów znajduje się w danej grupie. Naturalnym krokiem jest wprowadzanie elementów dodawania i odejmowania. Poświęćmy na to kilka minut każdego dnia, a do lepszego zobrazowania zasad i uatrakcyjnienia ćwiczeń wykorzystajmy 10 zebranych wspólnie podczas spaceru kamyczków. Przy ich pomocy będziemy tłumaczyć dziecku na czym polega dodawanie i odejmowanie obiektów.

Obcojęzyczny świat

Wydawać by się mogło, że dopóki dziecko nie nauczy się perfekcyjnie mówić i pisać po polsku, nie ma możliwości uczenia się języków obcych. Nic bardziej mylnego, bowiem umysł malucha w wieku pięciu lat jest bardzo chłonny, a on sam chętny do poznawania nowych rzeczy. Wykorzystajmy ten zapał i możliwości do wprowadzania podstawowych słów z języka angielskiego. Pamiętajmy tylko, że musi mieć to zabawowy i bardzo obrazowy charakter np. piosenki lub rymowanki.

Butelkowe stworki

Zadania plastyczne są świetną formą doskonalenia umiejętności manualnych dziecka, rozwijania jego wyobraźni i kreatywności, a przede wszystkim przyjemnego spędzania wspólnego czasu. Potrzebne będą puste butelki np. po wodzie, papier, plastelina, włóczka i mazaki. Butelkę rozcinamy na środku do połowy, a następnie oklejamy jej zewnętrzną stronę papierem. Tak przygotowany materiał dziecko może dowolnie ozdobić w taki sposób, by górna część butelki zawierała oczy, uszy, włosy i nos, a ta pod rozcięciem tworzyła pozostałą część twarzy naszego stworka. Kiedy skończymy, powstanie nam butelkowy ludzik, którego będzie można karmić wrzucając poprzez rozcięcie do środka np. papierowe kulki.

Brakujące literki

To prosta gra niewymagająca żadnych dodatkowych przedmiotów, w którą możemy bawić się podczas spacerów, powrotów z przedszkola czy wspólnych zakupów. Wypowiadajmy pierwszą część wyrazu tak, by dziecko musiało go dokończyć np. ko- tek, pral- ka itp. Wzmacnia to logiczne myślenie oraz rozwija aparat mowy.

Sklep

Rozwijanie umiejętności językowych i manualnych to z pewnością ważna kwestia w pracy z dziećmi. Pięciolatek jest jednak gotowy, by uczyć się również poprawnych zachowań i ról społecznych. Zabawy naśladowcze, jak np. sklep edukują dziecko w kwestiach poprawnego funkcjonowania w społeczeństwie. Wykorzystać do tego można puste opakowania po herbacie, kremie itp., a także zabawki, pieniądze natomiast możemy wykonać z gazety. Zamieniajmy się z dzieckiem rolami, raz niech ono będzie sprzedawcą, a raz kupującym. Takie aktywności oswajają małego z zasadami komunikacji z innymi ludźmi, pozwalają dostosowywać zachowanie do okoliczności, a także ćwiczą zapamiętywanie i liczenie.