Posiadasz już konto?

Piękna zdrowa cera – co jeść a czego unikać?

Wiele młodych mam zmaga się z różnymi problemami skórnymi takimi jak trądzik, przebarwienia, sucha pękająca skóra. Pojawiły się one w czasie ciąży i pomimo tego, że od porodu minęło już sporo czasu, nie mijają. Zwykle przy problemach z cerą sięgamy po kosmetyki. Jednak niewiele pomogą, jeżeli przyczyna kłopotów ze skórą ma swoje podłoże w nieodpowiedniej lub niedoborowej diecie. W zależności z jakimi problemami się zmagamy, można wyróżnić składniki, które mogą poprawić kondycje naszej cery.

W diecie nie powinno zabraknąć witamin o działaniu antyoksydacyjnym, które zwalniają procesy starzenia sie skóry. Do przeciwutleniaczy należą witaminy: A, C, E. Witamina A występuje w: mleku i maśle, śmietanie, wątróbce, margarynie (wzbogacanej w tą witaminę) oraz żółtku jaja. Warzywa i owoce o pomarańczowej i zielonej barwie, takie jak: marchew, morele, fasolka szparagowa, dynia czy brzoskwinie, są źródłem prowitaminy A, która ulega przekształceniu do witaminy A. Witamina C zawarta jest w: natce pietruszki, papryce, warzywach kapustnych czy owocach cytrusowych i jagodowych. Jest niedoceniona, a ma ponadto duży wpływ na syntezę kolagenu. Najlepszym źródłem witaminy E są oleje roślinne, które powinno dodawać się na surowo do sałatek.

Aby nasza cera miała piękny kolor, należy spożywać produkty bogate w beta-karoten. W składnik ten obfitują: pestki dyni, żółtko jaj, wątróbka cielęca i wołowa, masło, musli z owocami suszonymi. Najwięcej beta-karotenu zawierają warzywa: boćwina, brokuły, brukselka, cykoria, dynia, fasola szparagowa, groszek zielony, kalarepa, koper, marchew, papryka czerwona, natka pietruszki, pomidor, sałata, szczypiorek, szpinak. Z owoców najlepszym źródłem beta-karotenu są brzoskwinie, melony, morele. Beta-karoten również chroni przed niekorzystnym wpływem wolnych rodników, które wpływają na starzenie się komórek.

U osób ze skłonnością do trądziku czy skóry suchej, ważnym składnikiem diety powinny być tłuste ryby morskie, które są bogate w wielonienasycone kwasy tłuszczowe z rodziny omega-3. Dzięki swoim właściwościom łagodzą stany zapalne, poprawiają wygląd skóry, zapobiegają wysuszaniu naskórka. Kwasy omega-3 znajdziemy w: makreli, śledziach, łososiu, sardynkach, tuńczyku. Ich mniejsze ilości znajdują sie w olejach roślinnych: lnianym czy rzepakowym.

Przy częstym występowaniu niedoskonałości na skórze w diecie nie może zabraknąć składników mineralnych takich jak: siarka, krzem, selen i cynk. Niedobory siarki uwidaczniają się w stanie naszej cery i kondycji włosów. Dobre działanie na cerę trądzikową wynika z właściwości siarki, która posiada właściwości antybakteryjnie i przeciwgrzybicznie, reguluje pracę gruczołów łojowych oraz zmniejsza wydzielanie sebum. Oczyszcza i zwęża pory oraz zapewnia jej właściwe pH. Źródłem siarki są produkty zawierające aminokwasy siarkowe: mięso i jego przetwory, jaja, mleko, ryby, a także kiełki pszenicy, pełnoziarniste przetwory zbożowe. Krzem usuwa z komórek substancje toksyczne, zapobiega przedwczesnemu starzeniu się. Usuwa podrażnienia i stany zapalne skóry, poprawiając jej ogólny wygląd i zapobiega wiotczeniu. Najlepszym źródłem krzemu jest mleko i przetwory mleczne. Natomiast funkcją selenu jest tworzenie silnego przeciwutleniacza i ochrona organizmu przed szkodliwym wpływem wolnych rodników. Selen w większych ilościach znajduje się w produktach zbożowych z pełnego przemiału i rybach morskich. Kolejnym mikroelementem, który wpływa na stan skóry jest cynk. Jego niedobór prowadzi do łysienia, łuszczyco podobnych zmian skórnych, zapalenia skóry. Cynk znajduje sie w mleku i przetworach mlecznych, produktach zbożowych z pełnego przemiału, nasionach roślin strączkowych.

Istotnym elementem diety musi być również woda. Tylko odpowiednia jej ilość zapewni prawidłowe uwodnienie organizmu, a co za tym idzie odpowiednie nawilżenie. Efektem tego może być złagodzenie zaczerwienienia i suchości oraz poprawa gładkości i miękkości skóry.

Ekspert: Anna Kalarus – SetPoint Doradztwo Żywieniowe