Posiadasz już konto?

Zdrowa dieta dla malucha

Zdrowe nawyki żywieniowe są ważne dla całej rodziny, jednak szczególne znaczenie mają one dla dzieci. To, co jedzą nasze pociechy ma wpływ na ich kondycję – nie tylko obecną, ale i przyszłą. Rolą rodziców jest więc takie ułożenie codziennego menu, aby dostarczyć podopiecznym niezbędne elementy, potrzebne im do rozwoju.

Dieta dziecka zmienia się wraz z jego wiekiem. Najmłodszym wystarczy mleko matki – z nim maluch przyjmuje wszystkie niezbędne dla rozwoju składniki. Jednak z każdym kolejnym miesiącem dziecko potrzebuje coraz bardziej różnorodnych posiłków – produktów zbożowych, warzyw i owoców, ale także mięsa, wędlin czy jajek. Nie mniejszą rolę pełnią także podawane dzieciom płyny (oprócz mleka z czasem także woda, łagodne herbatki, kompoty czy soki). W jaki sposób komponować dietę malca, aby mieć pewność, że podajemy mu wszystko to, co jest mu potrzebne?

Warto zadbać o różnorodność produktów, oczywiście dostosowanych do wieku naszej pociechy. Gdy dziecko kończy 1. miesiąc życia, możemy zacząć podawać mu łagodne herbatki rumiankowe, a także napary przeznaczone właśnie dla dzieci. Od 4. miesiąca życia włączamy do jadłospisu warzywa i owoce. Eksperci radzą, aby były to produkty stanowiące podstawę diety w danym kraju, w Polsce zaczynamy więc od jabłek i marchewki (właśnie w tej kolejności, ponieważ marchewka może uczulać). Nowości w menu dziecka wprowadzamy ostrożnie; na początku podajemy jedną lub dwie łyżeczki, by zobaczyć, jak maluch reaguje na nowy smakołyk. Jeśli nie ma niepokojących objawów (wysypki, bólu brzuszka), możemy na stałe wprowadzić produkt do diety.

Im dziecko jest starsze, tym większe powinny być ilość i różnorodność produktów wprowadzanych do codziennego jadłospisu. Półroczne dziecko może dostać czarne jagody, seler, ryż biały czy cukinię; od 17. tygodnia życia maluch może pić kompot czy sok. Warto jednak pamiętać, że podawane napoje nie mogą zawierać konserwantów ani sztucznych barwników.

Na co należy zwrócić uwagę przy wprowadzaniu nowych produktów do dziecięcego menu? Maluszkom nie wszystko przypadnie do gustu – tak jak dorośli, dzieci mają swoje ulubione smaki i takie, których nie lubią. Nie podawajmy na siłę produktów, które wyraźnie dziecku nie smakują. Nie starajmy się także zabawiać dzieci w trakcie podawania nowych przysmaków. Jeśli nauczymy pociechę, że jedzenie wiąże się z zabawą, dziecko nie będzie umiało zjeść spokojnie. Warto także pamiętać, że zdrowy maluch nie pozwoli się zagłodzić – gdy będzie naprawdę głodny, zacznie płakać, dając sygnał, że czas na posiłek.

Ważnym elementem urozmaicania diety jest także podawanie dzieciom wody przeznaczonej dla maluchów, takiej jak Mama i ja. Może się zdarzyć, że maluch nie jest głodny, ale popłakuje, ponieważ chce mu się pić – w takim wypadku dobrze podać mu parę łyżeczek wody. Jednak woda nie tylko zaspokaja pragnienie. Usuwa również toksyny z organizmu, wspomaga pracę nerek i ułatwia dbanie o higienę jamy ustnej. Maluchom trudno umyć ząbki, a mleczaki są szczególnie podatne na próchnicę. Kilka łyżeczek wody pomaga oczyścić jamę ustną z pozostałości posiłku. Woda to także nieoceniony sprzymierzeniec rodziców podczas walki z infekcją – nawadnia organizm, dzięki czemu maluch lepiej radzi sobie z chorobą, jest niezbędna, gdy dziecko ma biegunkę, wymiotuje czy kaszle.

Ustalając codzienne menu malca, warto pamiętać, że zdrowa dieta to bagaż, z którym dziecko wchodzi w dorosłe życie. W dużej mierze zależy od niej nie tylko odporność, ale także energia, z jaką nasza pociecha podejmuje codzienne wyzwania.