Posiadasz już konto?

Zgrabna sylwetka po ciąży

Ciąża to przełomowy okres dla organizmu każdej kobiety – jej sylwetka zmienia się wtedy diametralnie, a na gładkiej dotychczas skórze pojawiają się rozstępy. Po porodzie często trudno się nam pogodzić ze swoim odbiciem w lustrze – nadmiar kilogramów i utrata jędrności ciała nie napawają optymizmem. Każda z nas chce jak najszybciej powrócić do zgrabnej, szczupłej sylwetki sprzed ciąży. Prawidłowa dieta, ćwiczenia fizyczne, kosmetyki pielęgnacyjne, a przede wszystkim odpowiednie nawodnienie organizmu – to recepta, by znów zmieścić się w ulubione sukienki, którą nosiłyśmy jeszcze niespełna rok wcześniej.

Po urodzeniu dziecka organizm ulega znacznemu osłabieniu, dlatego też rygorystyczną dietę lepiej zastąpić pełnowartościowymi posiłkami, a zamiast forsownych ćwiczeń wybrać gimnastykę, chodzić na spacery z maluszkiem lub na basen.

Wiele z nas zastanawia się, ile czasu musi minąć od porodu, by móc powrócić do dotychczasowej aktywności fizycznej. Lekarze są zgodni, że jeżeli w trakcie porodu nie pojawiły się powikłania, to już następnego dnia możemy sobie pozwolić na ćwiczenia oddechowe lub wzmacniające mięśnie. A co z kobietami po cesarskim cięciu? Wówczas należy odczekać około 6 miesięcy, a w tym czasie ograniczyć się do ćwiczeń oddechowych i lekkiej gimnastyki.

Pamiętajmy, że wysiłek fizyczny wiąże się ze znaczną utratą wody. W czasie ćwiczeń należy zatem wypijać odpowiednią ilość płynów – około 30–35% więcej niż dotychczas. Odpowiednie nawodnienie organizmu zapewnia prawidłowe tempo usuwania toksyn. Odwodnienie natomiast spowalnia przemianę materii, a co za tym idzie – także spalanie tłuszczu.

Nie każda z nas wie, jak obliczyć, ile wody pić w ciągu dnia. Teorii na ten temat jest wiele: jedne źródła podają, że powinno być to dwa litry, inne natomiast, że dzienne zapotrzebowanie naszego organizmu na nią to aż trzy do czterech litrów. W rzeczywistości jednak liczba ta zależy od naszej wagi – jedna szklanka wody to każde 10 kilogramów naszego ciała. Ważne jest, by wody nie pić dużymi haustami, lecz małymi łyczkami – dzięki temu nasz organizm bardziej efektywnie wykorzysta dostarczane mu płyny.

A co z rozstępami – problemem, który dotyka niemal 90% kobiet w ciąży? Walka z rozstępami nie jest łatwa. Dlatego też niezwykle ważne jest, by nie dopuścić do ich powstania – w okresie poprzedzającym ciążę lub w pierwszych jej miesiącach należy stosować preparaty, które wpływają korzystnie na elastyczność skóry. Oprócz tego, po uprzedniej konsultacji z lekarzem, warto masować skórę, co pobudza włókna kolagenowe.

Niestety, jeżeli rozstępy już się pojawiły, to walka z nimi jest niezwykle trudna. Na stałe może je usunąć je jedynie zabieg chirurgiczny. Mogą nam jednak pomóc specjalistyczne kosmetyki lub masaż – najlepszy będzie ten z użyciem wody, która pozytywnie wpływa na kondycję skóry. Należy naprzemiennie polewać się zimnym i gorącym strumieniem. Na koniec spłukujemy ciało zimną wodą i masujemy je szorstką rękawicą.

Jak widać, rola wody w pielęgnacji organizmu po ciąży jest kluczowa. Warto także odpowiednio dobrać butelkowaną wodę do picia. Która z nich będzie najlepsza dla kobiet po porodzie, dążących do odzyskania szczupłej sylwetki? Powinna to być niegazowana woda źródlana – taka jak Mama i ja, wyróżniająca się niską zawartością sodu i niskim stopniem mineralizacji. Co więcej, jest ona pozbawiona bakterii chorobotwórczych, szkodliwych azotów i azotynów, można ją zatem bez obaw podawać dzieciom.

Powrót do zgrabnej sylwetki po porodzie wymaga dyscypliny i samozaparcia. Pamiętajmy jednak, by w tych pierwszych miesiącach po ciąży postawić sobie za cel nie zrzucenie 10 czy 15 kilogramów, lecz przede wszystkim rozsądne wsłuchanie się w potrzeby naszego organizmu. Wówczas nasza sylwetka stanie się szczupła o wiele szybciej niż przypuszczałyśmy – wystarczy spróbować.