Plastyka sensoryczna, czyli sensoplastyka

sensoplastyka

Zajęcia z zakresu sensoryki stają się coraz bardziej popularne. Coraz częściej pojawiają się także w szkołach czy żłobkach. Na czym one polegają i jakie są ich zadania oraz cel?

Zadania i cele zajęć sensorycznych dla najmłodszych

Najważniejszym zadaniem i celem pomysłów na sensoplastykę dla dzieci jest ułatwienie poznania dziecku świata, które odbywa się za pomocą zmysłów, czyli zmysłu węchu, smaku, wzroku, słuchu a także dotyku. Zajęcia sensoryczne dla dzieci pozwalają na wsparcie rozwoju mózgu małego człowieka, umożliwiają jego prawidłowe funkcjonowanie dzięki szybszemu i sprawniejszemu przekazywaniu do niego bodźców.

Co więcej integracja sensoryczna, niezależnie od tego czy jest prowadzona w domu czy w żłobku pozwala aktywizuje komunikację małego człowieka i znacznie zwiększa jego zainteresowanie otaczającym go światem. Wpływa także pozytywnie na jego rozwój emocjonalny i społeczny.Dzięki świadomości tego jak duży wpływ na prawidłowy rozwój dziecka ma integracja sensoryczna, coraz częściej zarówno rodzice jak i opiekunowie w szkołach i żłobkach prowadzą różnorodne zabawy sensoryczne dedykowane dla najmłodszych. Można do nich zaliczyć m.in. pokonywanie toru przeszkód, chodzenie tyłem jak i zajęcia z rzeźbienia, malowani przy pomocy ust czy rąk a także nalewania i przelewania cieczy.

Z uwagi na szeroką gamę zajęć sensorycznych dostępnych dla najmłodszych od jakiegoś czasu zaczęły być one definiowane a jedną z nich jest plastyka sensoryczna czyli sensoplatyka.

Kiedy warto skorzystać z zajęć plastyki sensorycznej?

Zajęcia i zabawy z plastyki sensorycznej sprawdzą się doskonale w przypadku dzieci u których zostały stwierdzone zaburzenia integracji sensorycznej.

Ma to miejsce w przypadku gdy w układzie nerwowym dziecka następują odbiegające od normy (w stosunku do rówieśników) zaburzenia polegające na odpowiednim odbiorze różnych bodźców, które są odbierane za pomocą zmysłów.U zdrowych, prawidłowo funkcjonujących dzieci reakcje na konkretne bodźce cechuje adekwatność do sytuacji, natomiast w przypadku najmłodszych z zaburzeniami integracji sensorycznej reakcje często są zbyt słabe lub wręcz niewspółmierne. Mogą one cechować się zarówno obojętnością jak i przerażeniem czy zdenerwowaniem.

Z medycznego punktu widzenia proces tworzenia się integracji sensorycznej rozpoczyna się już na etapie życia płodowego, natomiast największa jego aktywność przypada na okres pomiędzy 3 a 7-8 rokiem życia dziecka. Dlatego też zajęcia sensoryczne (w tym także z plastyki sensorycznej) mogą towarzyszyć dziecku już od pierwszych chwil jego życia.

Plastyka sensoryczna czyli sensoplastyka – czym właściwie jest?

Za twórcę plastyki sensorycznej bardzo często uważana jest Izabela Stefańska, terapeutka o specjalizacji  arteterapeutycznej, twórczyni marek zajęć rozwojowych dla dzieci a przede wszystkim matka dwójki dzieci. To właśnie ona w swojej pracy skupiła się na wykorzystywaniu metod twórczego wspierania rozwoju dziecka. Co więcej, w tworzeniu oraz we wdrażaniu koncepcji pomógł Pani Izabeli jej mąż Piotr Stefański, który również jest zwolennikiem oraz propagatorem plastyki sensorycznej.

Sensoplastyka ma na celu zaangażowanie wszystkich zmysłów dziecka takich jak węch, słuch, smak a przede wszystkim dotyk. Zajęcia sensoplastyczne ze swojego założenia mają na celu uruchomienie oraz rozwój procesów twórczych a także nauczenie dziecka odkrywania, nazywania oraz radzenia sobie ze swoimi emocjami. Uczy także współpracy, działania w grupie oraz skutecznego komunikowania się z innymi – zarówno z opiekunem/rodzicem oraz innymi dziećmi. Z tego też powodu sensoplastyka w żłobku stanowi jeden z kluczowych elementów programu zajęć najmłodszych.

Jakie są najważniejsze cele i zadania zajęć z plastyki sensorycznej?

Plastyka sensoryczna ma za zadanie pozytywnie i rozwojowo wpłynąć na ciało oraz emocje dziecka. Oczekiwanymi celami sensoplastyki są m.in. usprawnienie ruchowe dziecka, ułatwienie i przyspieszenie rozwoju mowy oraz wsparcie budowania świadomości przestrzeni a także własnego działa przez najmłodszych. Sensoplastyka także uwalnia ekspresję twórczą i pozwala radzić sobie z emocjami. Jej ważną funkcją jest także stymulacja kreatywności a także wzmocnienie wiary dziecka we własne umiejętności i siły. W przypadku starszych dzieci uczy ich pewności siebie oraz jest dobrym sposobem na zabicie nudy w domu.

Sensoplastyka pomysły – ciekawe zabawy sensoplastyczne

Zabaw sensoplastycznych jest naprawdę wiele a poniżej znajdują się te, które można przeprowadzić z powodzeniem także w domowym zaciszu.Jedną z nich jest robienie masy solnej a następnie lepienie z niej różnych figur. Dobrze sprawdza się także piasek kinetyczny, który można kupić w sklepie a także przygotować samodzielnie.

Do zrobienia takiego piasku wystarczy mąka kukurydziana, olej a także różnego rodzaju barwniki spożywcze.Ciekawą zabawą sensoryczną jest także przelewanie wody z naczynia do naczynia. W tym przypadku powinna być ona kolorowa, dlatego warto wcześniej zabarwić ją barwnikiem spożywczym na wybrany przez siebie kolor. Duże zainteresowanie wśród dzieci wywołują także zabawy z ryżem i tu zaliczyć można lepienie dowolnych kształtów i figur z kolorowego ryżu.Kluczowym założeniem podczas zabaw sensoplastycznych jest to, że wykorzystywane do zabawy produkty są produktami stricte spożywczymi. Co ważne, dzieci podczas zabawy nie muszą specjalnie się przebierać aby uniknąć zabrudzenia odzieży.

Cały proces zabawy powinien odbywać się w luźnej i przyjaznej atmosferze. Dziecko nie może czuć się do niczego przymuszane, pośpieszane. Nie powinno się także wydawać dzieciom poleceń a warto zadawać odpowiednie pytania.Do zabaw z sensoplastyki warto wykorzystać takie produkty, materiały i przedmioty jak różnego rodzaju foremki, wałki, lejki oraz miski. Z pewnością przydadzą się papier malarski, papierowe obrusy a także folia malarska która będzie doskonale chroniła podłogę przed zabrudzeniami.Podsumowując, cała terapia sensoryczna a w tym także elementy sensoplastyki nawet po kilku czy kilkunastu zajęciach ułatwia dziecku porządkowanie bodźców płynących ze świata zewnętrznego.

Poprawia zdolność koncentracji, wzmacnia pozytywne reakcje na bodźce oraz uczy radzić sobie z agresywnymi zachowaniami. Zajęcia uczą także łatwiej komunikować się z otoczeniem oraz szybciej nawiązywać pozytywne relacje.